Een half jaar na de Brexit heeft een derde van de Britse bedrijven minder klanten uit de Europese Unie. Dit geldt met name voor MKB-bedrijven die vaak moeite hebben om aan alle nieuwe handelsregels te voldoen, zo blijkt uit een Britse enquête onder ondernemers.

De oorzaak van deze verminderde Europese klandizie ligt hem in het feit dat het de Britse bedrijven niet lukt om goederen te expoteren of omdat Europese consumenten niet bereid zijn extra kosten te betalen voor producten van buiten de EU. Bovendien komt het sinds de Brexit veel vaker voor bedrijven een kantoor of distributiecentrum in de EU hebben opgezet, wat ook zorgt voor extra uitgaven.

Verder klagen bedrijven er over dat er een tekort aan gekwalificeerd personeel is. Zo kan 17 procent van hen niet aan genoeg hoog opgeleid personeel komen, terwijl 10 procent juist te moeilijk aan laagopgeleide medewerkers kan komen.

Aan de andere kant blijkt ook uit de enquête dat ongeveer de helft van de ondervraagden vinden dat de problemen die ontstonden toen het Verenigd Koninkrijk de EU verliet, steeds meer verdwijnen. Veel bedrijven denken echter dat daar nieuwe problemen voor in de plaats zullen komen, als aan het einde van het jaar de regels voor handel met de EU wijzigen, bijvoorbeeld door het instellen van invoercontroles. Twee derde van de ondervraagden zijn bang dat ze daar last van zullen hebben.

Heeft u vragen over Brexit of Europees recht? Neem dan gerust contact op met John Wolfs.

 

8 juli 2021

Bron: nu.nl