Tienduizenden passagiers va KLM hebben recht op ticketrestitutie en schadevergoeding, nadat een grote staking heeft plaatsgevonden. De staking van het platformpersoneel kan KLM miljoenen gaan kosten. De schadevergoeding kan per passagier oplopen tot wel €600,-.

110 vluchten moesten worden geschrapt door de staking van het personeel dat buiten op het platform de toestellen afhandelt. Het betrof zo’n 150 platformmedewerkers. Zij legden het werk neer als protest tegen de hoge werkdruk en uit angst dat hun werk op korte termijn wordt uitbesteed aan een externe, goedkopere afhandelaar.

Gedupeerde passagiers worden goed beschermd door Europese consumentenregels, met name door Verordening 261/2004. Luchtvaartmaatschappijen houden zich echter niet altijd aan deze regels. Zo zijn er nog honderden passagiers die voor de coronacrisis een KLM-ticket boekten bij het inmiddels failliete D-reizen nog steeds op teruggave van hun geld aan het wachten.

De consumentenregels betreffen elke vlucht die vertrekt vanuit een land in de EU en elke vlucht van een Europese luchtvaartmaatschappij die aankomt in de EU. Bij vertraging vanaf twee uur extra wachttijd vanaf het geplande vertrek, of bij annulering of overboeking, hebben passagiers in de eerste plaats recht op verzorging. De Europese regels hebben het over eten en drinken „in redelijke hoeveelheden”, twee e-mails, faxen of telefoongesprekken, en een overnachting en transfer als die noodzakelijk zijn. Wie meer dan vijf uur vertraging heeft, mag afzien van zijn vlucht en de volledige ticketkosten terugvragen van de luchtvaartmaatschappij. Die moet het ticket binnen zeven dagen terugbetalen.

Op de regels voor schadevergoeding zijn uitzonderingen: slecht weer bijvoorbeeld of schade aan het vliegtuig buiten de schuld van de maatschappij, maar ook een medisch noodgeval of een gevaar op de bestemming (oorlog, terrorisme). Een staking op de luchthaven, bijvoorbeeld bij de verkeersleiding, wordt ook genoemd als reden waarbij de luchtvaartmaatschappij passagiers geen extra schadevergoeding hoeft te geven. Maar door een aantal rechterlijke uitspraken lijkt een staking niet langer te worden gezien als overmacht voor de maatschappij.

 

Bron: nrc

3 mei 2022