Nog nooit lag het prijsniveau in het Europese wegtransport zo hoog als nu. Na vijf kwartalen van tariefstijgingen komt de benchmark van Upply, IRU en Transport Intelligence (TI) uit op een recordhoogte.In het derde kwartaal stegen de tarieven in Europa met gemiddeld 0,9%. Wegvervoer is nu 4% duurder dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. In een toelichting schrijven de analisten de stijgende tarieven toe aan het economisch herstel, gecombineerd met verstoringen door congestie en capaciteitsproblemen als gevolg van het chauffeurstekort.

Ook de stijgende kosten voor transporteurs stuwen de prijzen op, stellen de onderzoekers. Zo ligt de dieselprijs in Duitsland nu bijna 40% hoger dan een jaar geleden. Ook in het VK (+27%), Spanje (+25%) en Frankrijk (25%) betalen ondernemers meer voor brandstof.

De snelste stijgingen in de vervoerstarieven waren het afgelopen kwartaal zichtbaar op trajecten tussen Duitsland en Frankrijk. De Franse economie doet het goed en de vraag naar producten uit Duitsland is groot. Ritten van Duisburg naar Parijs zijn daardoor nu ruim 20% duurder dan een jaar geleden. Ook de Italiaanse economie doet het goed, waardoor de prijs voor vervoer van Duisburg naar Milaan in een jaar tijd met ruim een tiende omhoog ging.

Ook het VK-vervoer gaat door de aanscherping van het grensregime per 1 januari 2022 een onzekere periode tegemoet. Verdere ontregeling van de Britse import ligt daardoor op de loer.

Volgens Thomas Larrieu, CEO van vrachtplatform Upply, is het afwachten of de prijsstijging van 5% in het laatste kwartaal van dit jaar en het begin van 2022 zal worden doorgezet. ‘Vanuit het oogpunt van de vervoerders is deze stijging noodzakelijk om oplopende exploitatie- en wervingskosten te dekken. Handhaving van dit prijsniveau is echter niet gegarandeerd en het behoud van de marges zal in de komende maanden een echte uitdaging worden.’

De opstellers van de tariefindex baseren zich op een analyse van 350 miljoen FTL- en LTL-ritten uit de database van Upply.

Heeft u vragen over transportrecht? Neem dan gerust contact op met een van onze advocaten.

 

Bron: Nieuwsblad Transport

16 november 2021