Een klant van Aegon is bestempeld als fraudeur omdat hij een factuur voor schade heeft ingediend, maar deze schade niet heeft laten herstellen.

Dat blijkt uit een recente uitspraak van financieel klachtinstituut Kifid. De man had twee claims bij zijn verzekeraar ingediend en kreeg voorschotten uitgekeerd. Met daarbij de vermelding dat wanneer de totale schade was hersteld, de klant een factuur kon indienen.

Dat deed deze klant ook meteen door een factuur van een bevriende aannemer op te vragen en die vervolgens bij zijn verzekeraar in te dienen. Daarmee deed hij volgens zijn verzekeraar voorkomen dat de herstelwerkzaamheden al waren uitgevoerd. Achteraf bleek echter dat dit niet geval was.

Voor de verzekeraar was dit aanleiding om de persoonlijke gegevens van deze klant op te nemen in diverse frauderegisters en ook 2500 euro aan onderzoekskosten op de man te verhalen.

De klant diende hierop een klacht in bij het Kifid. Hij verklaarde dat hij de e-mail niet goed had gelezen en niet wist dat de factuur pas kon worden ingediend nadat de herstelwerkzaamheden waren uitgevoerd. Hij is zich er ook van bewust dat er dingen niet goed zijn gegaan, maar zegt dat hij niet de intentie had te frauderen.

Maar de Geschillencommissie vindt de verklaring niet geloofwaardig en stelt de verzekeraar in het gelijk.

 

Heeft u vragen over verzekeringsrecht? Neem gerust contact op met advocaten John Wolfs of Lotte Oostdam.

 

Bron: De Limburger

Datum: 16 december 2021